Kristina Forsman, stockholmsbaserad tonsättare, född 1970 i Umeå, låter en mängd inspirationskällor ta plats i sin musik. Intresset för det rytmiskt lekfulla utgör en underström i Forsmans komponerande och kan höras bland annat i orkesterverket Ninata, liksom i Berg-slagen för bleck, såg, slagverk och theremin.
Men det är ändå det klangliga detaljarbetat som främst utmärker musiken. Den suckar och glider över små intervall. Täta harmonier öppnar sig i enkla konsonanser och sluter sig sedan igen. Som i den naket flämtande stråkvartetten Ghalán-ghalán. En liknande drömsk och nästan improvisatorisk karaktär hittar man i ett verk som Ingenting är evigt, utom förändring… för blockflöjt och glas. Och även då Forsman komponerar för muskelstarkt brass, som i Dekafonía, väljer hon att framför allt laborera med små ringlande rörelser och tunna hinnor av dissonanser. I orkesterverket Tissisat – water that smokes, som är inspirerat av det blå Nilen-vattenfallet i Etiopien där Forsman bodde i fyra år som barn, inramar en sorts långsamt mässande musik ett mer rytmiskt centrum.
Bland vokalmusiken kan man nämna det melankoliska, vackert böljande körverket Rör mig, berör mig! med text av Forsman själv. Forsman har även skrivit musik och text för barn. Här kan nämnas musiksagan Tanketallen och körprojektet Vem har tid? samt den omtyckta barnföreställningen Dinosaurier! med Stockholms saxofonkvartett.
Hon har även arbetat med musiker och ensembler som Mattias Wager, Duo dialog, Linnékvintetten, Kerstin Frödin, Hovkapellets brassensemble, Olle Persson, Hannah Holgersson, Kosma Ranuer, Tove Dahlberg och Mamadou Sene, liksom med dansare som Helena Lambert och Pape Ibrahima Ndiaye(”Kaolack”) samt författare som Niklas Rådström, Magnus ”Mankan” Nilsson och Eva-Stina Byggmästar.
Beställningsverket Här och nu! för Östgöta Blåsarsymfoniker uruppförs i mars 2018, under ledning av chefdirigenten Christoffer Nobin. Bland övriga dirigenter Kristina Forsman samarbetat med kan nämnas Stefan Solyom, Jukka Iisakkila, Toomas Kapten, Ragnar Bohlin, Gary Graden, Lars Fredén och Hans Vainikainen.
Kristina Forsman studerade för bland andra Sven-David Sandström: ”Han har betytt mycket för att jag överhuvudtaget sysslar med musik. Han inspirerade och uppmuntrade mig enormt”, säger Forsman. Efter musiklärarutbildning på Ingesunds Musikhögskola och studier på Gotlands tonsättarskola, studerade hon komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Pär Lindgren, Lars-Erik Rosell, Örjan Sandred och Lars Ekström. Gästprofessor Bent Sørensen fick så stor betydelse för hennes komponerande att hon senare fortsatte att ta lektioner för honom i Köpenhamn.
Kristina Forsman har under åren periodvis själv arbetat såväl som musiklärare i trombon samt sjungit i en rad körer. Detta har samtidigt gett henne viktiga erfarenheter i arbetet som tonsättare.
I Edition Suecias antologi Svenska operaduetter & ensembler 1873–2013 finns utdrag ur Kristina Forsmans kammaropera Längtans tango… med libretto av Forsman själv. Vidare hittar man i antologin Svenska operaarior 1874–2009 soloarian Lizettes sång till text av Magnus ”Mankan” Nilsson.
Kristina Forsman har av Kungliga Musikaliska Akademien tilldelats Carin Malmlöf-Forsslings tonsättarpris (2012).
Kristina Forsmans hittills mest spelade verk är Rain-Refrain. Musiken är inspelad av Duo dialog (Magnus Grönlund gitarr och Dan Larsson klarinett) på cd:n The Swedish Guitar (Caprice).
Tony Lundman
Stipendier
Ett urval av flera stipendier som jag har fått
2012 Carin Malmlöf-Forsslings Pris
– Det var en stor överraskning. Jag blev så glad att jag grät,berättar Kristina Forsman.
Priset är ingenting man kan nominera sig själv till, vilket gör att det känns extra speciellt tycker Kristina Forsman.
Under prisutdelningen fick hon chansen att berätta om sig själv och vad hon inspireras av i sitt komponerande. Kristina Forsman är trombonist och musiklärare i grunden. Hon är en ljudkonstnär och arbetar inte bara med toner från de instrument som vi kanske är mest vana att höra i musikstycken. Kristina Forsman har exempelvis skapat musik genom att spela in sina brorsbarn när de härmar insekter. En annan gång lade hon 360 pingisbollar i en flygel för att skapa ett spännande ljud. Pristagarens unika stil är någonting som hon lovordades för i motiveringen till priset. För att skapa sådan musik måste man ha en passion för det man håller på med.
2008 Landstingets kulturstipendiat i Uppsala
med motivering:
”Med ett träffsäkert tonspråk skapar Kristina Forsman musik som trollbinder åhöraren. Hennes förmåga och känsla för att väva samman idéer och intryck från olika kulturer resulterar i ny och spännande musik med stort personligt uttryck.
Kristina Forsman tilldelas stipendiet för att bearbeta sitt inspelade ljudmaterial samt digitala bilder och filmer från Senegal för att skapa ett allkonstverk.”
Curriculum Vitae
1970
Kristina Forsman föds i Umeå. Barndom/uppväxtår i Etiopien och Ytterby i Roslagen.
1989-1991
Trombonstudier mm vid Sjöviks folkhögskola, Avesta/Krylbo.
1995
Lärarexamen vid Ingesunds Musikhögskola (GG, trombon).
1995-1996
Musiklärartjänst Walldorfskolan, Norrköping
1996-1998
Studier för Sven-David Sandström på Gotlands Tonsättarskola
1998-1999
Musiklärartjänst i Norrtälje Kommun (bleckblås, orkestrar samt klass underv.)
1999-2003
Studier på grundutbildningen i komposition vid Kungliga Musikhögskolan.
2003- 2011
Komponerar, undervisar i perioder deltid/heltid, spelar trombon
2011- 2013 Förskolelärare/musikansvarig, barn-ungdomskörledare i S:t Görans församling
2013- 2014
Föräldraledig och Komponerar till projektet Vem har tid?
2015- 2016
Musiklärare i grundskolan
2017-
Komponerar, seminarium/workshop i “Nutida Komposition” för pedagoger på Kulturskolan